Cara Membuat Lampu dari Bambu (lucu)

Cara Membuat Lampu dari Bambu (lucu)



Kali ini kita akan mampusiting sebuah artikel anng khas dan khusu pakai bahasa banjar, bahasa kebanggan urang banua. Nah pustingan ini bakisah tantang kawanan ulun dikampung halaman pas maulah lampu nang pakai paring dan minyak gas.
Partama-tama langkah gasan maulah ini adalah cari kawan nang hakun di bawai miang awak.


 Imbah itu siapkan alat dan bahannya, minyak gas tali rafia, sumbu, gergaji lawang lading nang landap



Imbah sudah disipakan alat dan bahannya langkah selanjutnya adalah ke padang hutanan gasan becari paring, cari paringnya yang kada talalu ganal tp jangan kahalusan. Amun kaganalan kaina kabanyakan maisi minyak gas nya kita. Setelah itu tatak paring sekitar dua batang, sabatang gasan lampu, sabatang gasan tihang lampu.


Imbah itu tatak paring jadi beberapa bagian nang sama panjangnya, kemudian bari luang gasan maandak sumbunya pakai lading nang landap tadih
Imbah tuntung maluangi rangkai haja pulang paringnya sesuai bentuk dan keinginan kita dangsanak ai. amun kami baulah bentuk segitiga haja pang handak baulah pina bulat tapi paringnya kalo patah.

Imbah tuntung merangkai hanyar kita tajak ke wadah nang sudah disediakan. Imbah itu hadangi malam ahri hanyar kita nyalai karena mun manyalai siang hari babuang minyak gas lwn kada jadi hasil jua.



Terima kasih sudah membaca sekedar bahan baramian haja kita

0 Comments: